Elbląg 04.08.2006 r.
P R E Z Y D E N T
M I A S T A E L B L Ą G
ZD. I. MP.5512-41/2006
Radny Sejmiku
Województwa
Warmińsko- Mazurskiego
ul. Odzieżowa 12
82-300 Elbląg
dotyczy: oznakowania skrzyżowań dróg publicznych z drogami wewnętrznymi znakami A-7 ,, ustąp pierwszeństwa” i znakami D-41 ,,koniec strefy zamieszkania”
W odpowiedzi na pismo z dnia 17.07.2006 r. w sprawie jw. .informuję , że
Pańskie spostrzeżenia dotyczące zmian w organizacji ruchu drogowego w Elblągu są wnikliwie analizowane przez pracowników Zarządu Dróg przy udziale Policji. Niektóre z nich, jak np. .usunięcie sygnalizatora na Al. Grunwaldzkiej na skrzyżowaniu z ul. Lotnicza czy zwiększenie prędkości jazdy na odcinku Trasy Unii Europejskiej zostały wprowadzone.
Jednak nie w każdej sytuacji mogę zgodzić się z Pańskimi propozycjami, jak w przedmiotowej sprawie. Uważam, że umieszczenie znaków A-7,, ustąp pierwszeństwa” oraz znaków D-41 ,, koniec strefy zamieszkania” na skrzyżowaniach nie jest oznakowaniem wadliwym, co potwierdziła również Policja w swoim stanowisku z dnia 27.07.2006 r.- pismo nr. RD. 9430/9173/06.
Odnosząc się pytań zawartych w Pana piśmie informuję, że jako Prezydent Miasta jestem odpowiedzialny za pracę swoich pracowników i ich ocenę. Przeglądy dróg są wykonywane przez nich na bieżąco. W przeglądach tych bierze udział Policja. Ponadto objazdy dróg są codziennie wykonywane przez Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. Z o.o.
Na podstawie podpisanej umowy, z w/w czynności sporządzane są protokoły.
Informuję , że zgodnie z art.10 ust.7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.- Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005 r.Nr.108, poz.908 ze zm.) zarządzanie ruchem na drogach w strefie zamieszkania, z wyjątkiem dróg publicznych, należy do podmiotów zarządzających tymi drogami ,czyli do spółdzielni mieszkaniowych i innych zarządców terenów.
Moim zdaniem jako zarządcy dróg publicznych w mieście jest dbanie o bezpieczeństwo ruchu drogowego i starania aby to bezpieczeństwo poprawić.
Stale jest monitorowany poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście.
Corocznie są sporządzane przez Katedrę Budownictwa Drogowego Akademii Techniczno- Rolniczej w Bydgoszczy i OpeGieKa Sp.z o.o. w Elblągu. ,, Raporty o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Elblągu”. Raport na podstawie danych z Policji i firm ubezpieczeniowych w Elblągu analizuje przyczyny kolizji czy wypadku spowodowanego nieprawidłową organizacją ruchu drogowego, w tym złym oznakowaniem drogi.
Tak jak piszę powyżej, oznakowanie przedmiotowych skrzyżowań nie jest wadliwe.
Troszcząc się o bezpieczeństwo ruch drogowego dążę do rozwiązania problemu, w tym zaistniałego, a nie do jego pogłębiania.
Wobec powyższego informuję, że opierając się na opinii Policji i własnych analizach, na skrzyżowaniach dróg publicznych z drogami wewnętrznymi (trójwylotowymi, czterowylotowymi) znaki A-7,,ustąp pierwszeństwa” nie będą usuwane. Zaproponujemy zarządcom dróg wewnętrznych, żeby znaki D-41 ,,koniec strefy zamieszkania” w przypadku gdy są one umieszczone razem ze znakami A-7 ,,ustąp pierwszeństwa” umieścić po lewej stronie jezdni , na odwrotnej stronie znaku D-40 ,,strefa zamieszkania” lub na oddzielnym słupku. Takie oznakowanie nie będzie budzić wątpliwości u kierowców.
Aktualnie prowadzony jest przegląd dróg pod kątem skrzyżowań dróg publicznych z drogami wewnętrznymi. Po jego zakończeniu zwrócimy się do spółdzielni mieszkaniowych o ewentualne zmiany oznakowania. Jeśli na drogach publicznych zarządzanych przez miasto zauważymy znaki, które w celu poprawy bezpieczeństwa powinny być ustawione inaczej, zmienimy takie oznakowanie. W związku z tym, że zarządzam ok. 209,5 km dróg publicznych, przegląd nie został jeszcze zakończony. Zakończenie przeglądu planujemy w sierpniu br., o czym zostanie Pan poinformowany pisemnie.
Licząc na współpracę Pana w sprawie poprawy brd w mieście, proszę o zgłaszanie telefoniczne lub pisemne miejsc, których oznakowanie budzi Pana wątpliwości.
Otrzymują:
1. Adresat
2. Komenda Miejska Policji w Elblągu
82-300 Elbląg, ul. Tysiąclecia 3
3. ZD I MP (30913) a/a
Z poważaniem
PREZYDENT MIASTA
Henryk Słonina