W ELBLĄGU
82-300 Elbląg ul. Tysiąclecia 3
Elbląg dnia 26.07.2006 r.
L dz. RD 9430/9173/06
Radny Sejmiku
Województwa
Warmińsko- Mazurskiego
ul. Odzieżowa 12
82-300 Elbląg
W odpowiedzi na pana pismo po zapoznaniu się z treścią korespondencji pomiędzy Panem a Panem Prezydentem Elbląga, uprzejmie informuję, że umieszczenie znaków A-7 lub B-20 oraz znaków D-41 nie jest oznakowanie wadliwym.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r.
W sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania na drogach (Dz. U. z 2003 r. Nr. 220 poz 2181) punkt –2.2.8- znak A-7 ,,ustąp pierwszeństwa” umieszcza się na drodze podporządkowanej przed skrzyżowaniem z drogą z pierwszeństwem .Znak A-7 może być umieszczony w innych miejscach przecinania się kierunków gdzie obowiązek ustąpienia pierwszeństwa wynika z przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym (wyjazd z obiektów). Gdy na drodze podporządkowanej nie są spełnione warunki widoczności wówczas zamiast znaku A-7 powinien być umieszczony znak B-20 . Zasady stosowania znaku B-20 określono w punkcie 3.2.21, który mówi , że znak B-20 stosuje się w celu wprowadzenia w określonych warunkach obowiązku zatrzymania pojazdu przed wjazdem na skrzyżowanie
z drogą z pierwszeństwem ...........a także w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu jak wyjazdy z obiektów , wlot drogi gruntowej .itp.
Zgodnie z punktem 5.2.47. w/w załącznika znak D-41 ,, koniec strefy zamieszkania” stosuję się w celu wskazania wyjazdu ze strefy zamieszkania . Znak ten umieszcza się na wszystkich drogach wylotowych ze strefy oznakowanej znakami D-41 w tym samym przekroju poprzecznym drogi , co znak D-41 . Znak ten może być umieszczony po lewej stronie jezdni , na odwrotnej stronie znaku D-41.
Obowiązek ustąpienia pierwszeństwa podczas wyjeżdż1ania ze strefy zamieszkania wynika z art. 17 ust. 2 ustawa Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 roku. (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr. 108 poz .908. z pózn. zm.)- kierujący pojazdem , włączając się do ruchu , jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu . Z kolei skrzyżowaniem w rozumieniu w/w ustawy zgodnie z art. 2 pkt.10 jest przecięcie w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z droga gruntową lub stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze.
W świetle w/w przepisów należy stwierdzić, że przecięcia dróg osiedlowych z drogami gminnymi są skrzyżowaniami, a drogi osiedlowe ( jako drogi niepubliczne) są drogami podporządkowanymi (art. 17 ust 1 i 2 w/w ustawy) i zgodnie z w/w przepisami powinny być oznaczone znakami A-7 lub B-20 . Natomiast znak D-41 nic nie mówi o pierwszeństwie przejazdu. Informuje tylko, że wyjeżdżamy ze strefy zamieszkania. Dopiero art. 17 ust 2 nakazuje ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.
W związku z powyższym nie ma podstaw prawnych do twierdzenia, że stosowanie znaku A-7 i D-41 jest oznakowaniem wadliwym. Naszym zdaniem oznakowanie takie nie ma również wpływu na zmianę zasad pierwszeństwa przejazdu w tak oznakowanych miejscach.
Niezależnie od tego czy znak A-7 jest, czy go nie ma kierujący ruchem lub sygnały świetlne albo znaki drogowe( lub w/w osoby, sygnały znaki nie rozstrzygają o pierwszeństwie ) wówczas stosuje się przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym.
W omawianych przypadkach w pierwszej kolejności ma zastosowanie art. 17. ust.2 ustawy Prawo o ruchu drogowy, który jako przepis szczególny ma pierwszeństwo przed przepisem ogólnym tj. art.25, na który Pan się powołuje.
Podsumowując umieszczenie znaku A-7 nie powoduje, że kierujący wyjeżdżając na drogę ze strefy zamieszkania, nie jest już Włączającym się do ruchu, a więc w dalszym ciągu obowiązany jest zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.
W związku z powyższym nie mamy zastrzeżeń, co do stosowania znaków A-7 oraz B-20 na drogach osiedlowych oznaczonych znakami D-40 i D-41.
Zastrzeżenia mamy jedynie do sposobu ustawienia znaków D-41i A-7 lub B-20. Na niektórych drogach osiedlowych, nie zachowano warunków określonych w w/w załączniku .o czym w najbliższym czasie powiadomimy Zarząd Dróg UM w Elblągu oraz Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowych.
Jednocześnie pragnę dodać, że do tej pory nie otrzymaliśmy, ani jednego sygnału od mieszkańców Elbląga, dotyczącego poruszonej przez Pana kwestii.
Zgodnie z Pana życzeniem informuje, że inżynierią ruchu drogowego zajmuje się asp. szt. Zenon Rosiński z Sekcji Ruchu Drogowego KMP w Elblągu.
Zastępca Komendanta
Miejskiego Policji
w Elblągu
podinsp. Krzysztof Konert