Elbląg dnia 03.07.2006 r.

P R E Z Y D E N T                 

MIASTA ELBLĄGA

ZD.I.MP. 5512-36/2006 r.

 

                         Pan Witold Łada

                        ul. Wiejska 20/I/2

                        82-300 Elbląg

 

dotyczy: wniosku o usunięcie znaków A-7 ,,ustąp pierwszeństwaustawionych łącznie ze znakami D-41 ,, koniec strefy zamieszkania” na skrzyżowaniu dróg wewnętrznych z drogami publicznymi.

 

       W odpowiedzi na Pana pismo w sprawie jw. informuję co następuje.

Znaki D-41 ,,strefa zamieszkania” i D-41  koniec strefy zamieszkania” ustawiły spółdzielnie mieszkaniowe i inni zarządcy osiedli mieszkaniowych na zarządzanych przez siebie drogach. Zgodnie z art.8 ust.2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych) Dz. U. z 2004 r. Nr. 2004 poz. 2086 ze zm.) oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga.

Wyżej wymienieni ustawili te znaki zgodnie z art.1 ust.1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawa o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005 r. Nr.108, poz 908 ze zm.) ,które reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefie zamieszkania. Drogi zarządzane przez spółdzielnię i innych zarządców osiedli mieszkaniowych nie są drogami publicznym, dlatego brak w/w oznakowania powodował, że Policja nie mogła interweniować w sytuacjach takich jak parkowanie w niedozwolonych miejscach. Oznakowanie poprawiło też bezpieczeństwo mieszkańców osiedli ponieważ znak ,,strefa zamieszkania” daje pierwszeństwo pieszym przed pojazdami oraz nakazuje kierowcom ograniczyć prędkość do 20 km/ h. Akcja oznakowania znakami D-40 i D 41na osiedlach miała miejsce w 2005 r. i była ona przeprowadzona  wspólnie z Policją.

Ponadto należy dodać, że miasto Elbląg w roku 2005 w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach zarządzanych przez spółdzielnie i innych zarządców osiedli przekazało im nieodpłatnie 41 progów zwalniających. Znaki ,, strefa zamieszkania” pozwoliły zmniejszyć koszty oznakowania progów. Nie jest konieczne przy w/w oznakowaniu ustawianie znaków ograniczenia prędkości przy progach.

W nawiązaniu do mojego poprzedniego stanowiska zawartego w piśmie z dnia 24.05.2005 r. wyjaśniam, że stosowanie znaków A-7,,ustąp pierwszeństwa” ustawionych łącznie z znakami D-41 ,,koniec strefy zamieszkania” nie jest wadliwym oznakowaniem. Oznakowanie takie nie budzi wątpliwości na skrzyżowaniach trójwlotowych, gdzie  wyjeżdżający  ze ,,strefy zamieszkania” musi ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym z dwóch kierunków.

Uważam , że znaki te powinny pozostać ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego, ponieważ do dziś nie wszyscy kierowcy znają znaczenie znaków ,,strefa zamieszkania”, pomimo, że funkcjonują one już od 15 lat.

Natomiast na znak A-7 ,,odwrócony trójkąt” reagują wszyscy kierowcy i wiedza jak się do tego znaku bezpiecznie stosować. Dwa razy do roku z Policją wykonywane są kontrole oznakowania dróg. Odnośnie oznakowania skrzyżowań dróg publicznych z drogami wewnętrznymi nie było żadnych zastrzeżeń. Również zmotoryzowani mieszkańcy miasta nie zgłaszali do Urzędu Miejskiego żadnych zastrzeżeń co do  oznakowania w/w skrzyżowań.

Ponadto należy dodać, że zgodnie z hierarchią ważności znaków i sygnałów drogowych, kierujący poruszający się po drodze ma obowiązek najpierw stosować się do poleceń i sygnałów osoby uprawnionej (np. Policjanta) , a następnie do sygnałów świetlnych, potem do znaków drogowych, a na końcu do ogólnych przepisów. Znak A-7 ,,ustąp pierwszeństwa” jest wyżej w hierarchii znaków od znaku informacyjnego D-41 ,,koniec strefy zamieszkania”, ponieważ zachowanie kierowców wyjeżdżających  ze strefy regulują ogólne przepisy art.17 ust1 pkt1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, które stanowią, że wyjazd ze strefy zamieszkania jest włączającym się do ruch, w czasie którego kierujący pojazdem jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom poruszających się po drogach publicznych. Dlatego ustawienie znaków A-7 łącznie z ze znakami D-41 nie można nazwać wadliwym oznakowaniem, wykluczającym się nawzajem. Ustawiony dodatkowo znak A-7  poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Zgodnie z art. 2pkt 10 ustawy- Prawo o ruchu drogowym, skrzyżowanie jest to przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia: określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z droga gruntową lub stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze. Wynika z tego, że o tym, czy przecięcie się dwóch dróg jest skrzyżowaniem decyduje w/w przepis, nie mogą tego ustalać służby miejskie.

 

                        Z poważaniem

                                  Prezydent Miasta

                                                            Henryk Słonina