E-g  02 luty 2006 r

Ziemia na własność

Prawo Rzymskie  mówi ,, że właściciel ziemi jest właścicielem wszystkiego co na tej ziemi stoi co jest na niej posadowione (superficies solo cedit)”. Pełna własność domu czy mieszkania wiąże się z  własnością  lub  współwłasnością  ziemi , na której stoi budynek..

 

Data nabycia prawa użytkowania wieczystego.

W staraniach o nabycie prawa własności nieruchomości gruntowej ważne jest ustalenie, kiedy

zostało   nabyte  prawo użytkowania  wieczystego ziemi.

W czasach PRL-u, a ściślej faktycznie do 1990 r. osoba fizyczna , czyli indywidualny obywatel ,nie mogła praktycznie nabyć prawa własności ziemi. Mogła co najwyżej nabyć prawo  użytkowania   wieczystego,  które nie jest pełnym tytułem własności..

Jeżeli użytkowanie wieczyste ziemi zostało nabyte przed 27 maja 1990 r. tj. przed wejściem w życie tzw. przepisów wprowadzających ustawy o gospodarce  gminnej ,  nieruchomości gruntowe wykorzystywane są na cele budownictwa mieszkaniowego (tzn. są zabudowane budynkiem mieszkalnym bądź przeznaczone na ten cel ) lub na cele rolnicze ,to wówczas osoba fizyczna ,która nabyła takie prawo , lub jej spadkobierca ma prawo do uwłaszczenia czyli do nieodpłatnego nabycia własności tej nieruchomości.

Kwestię tę reguluje ustawa z 11 kwietnia 2003 r .o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz .U z 2003 r. nr. 64 poz. 592) która w art. 15 ustanowiła , że z mocy samego prawa osoby fizyczne będące  użytkownikami   wieczystymi nieruchomości gruntowych,  które nabyły prawo użytkowania wieczystego tych nieruchomości przed 27 maja 1990 r., i  nieruchomości te są wykorzystywane na cele mieszkaniowe lub rolnicze , nabywają nieodpłatnie prawo własności tych nieruchomości.

Wszyscy pozostali użytkownicy wieczyści – tzn. ci  którzy  prawo użytkowania wieczystego nabyli po 26 maja 1990 r. –mają prawo przekształcić użytkowanie wieczyste nieruchomości we własność na warunkach bonifikaty , której warunki określają przepisy art. 68 ust 1 pkt.1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz ustawa z 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.

 

Prawo do uwłaszczenia na Ziemiach Odzyskanych

Od  24  pażdziernika  2001 r. tj. od dnia wejścia w życie ustawy  z 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych  prawa własności nieruchomości ( Dz U.z 2001 r. nr.113 poz. 1209 z późniejszymi zmianami) na obszarze tzw. Ziem Odzyskanych ( do których należy również teren b. Wolnego Miasta Gdańska) wszyscy użytkownicy wieczyści , którzy nabyli w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowe położone na Ziemiach Odzyskanych przed 27 maja 1990 r. i wykorzystują je na cele budowlane lub rolnicze – mają prawo do ich nieodpłatnego nabycia , czyli uwłaszczenia.

Regulują to przepisy ustawy w taki  sposób , że zainteresowany składał stosowny wniosek do wójta , burmistrza lub prezydenta miasta , a ten miał wydać decyzję o uwłaszczeniu .

Niektóre wnioski rozpatrzono pozytywnie tzn. organ władzy publicznej wydał w oparciu o ustawę decyzję  uwłaszczeniową .Jednak wielu wójtów , burmistrzów i prezydentów miast podjęło decyzje odmowne lub też do dziś wstrzymano decyzje , tłumacząc się rzekomą niejednoznacznością  przepisów art. 1 ustawy , gdzie ustawodawca w określeniu zakresu terytorialnego ustawy posłużył się w ustawie 1 dekretem z 6 września 1951 r. ochronie i uregulowaniu własności osadniczych gospodarstw chłopskich na obszarach Ziem Odzyskanych ( Dz U z 1951 r.nr  .46 poz. 340 .)po to ,żeby ustalić precyzyjnie ,jaki obszar Polski ustawa będzie obejmować. W uzasadnieniu decyzji odmownej  wskazano ,jakoby ustawę 1 art. 1 ustawy ograniczał zakres podmiotowy uprawnionych do tego osób fizycznych, którym nadano nieruchomości gruntowe w trybie dekretu  z 1951 r.

Należy wskazać ,że wszystkie bez wyjątku odmowy opierające się na takim uzasadnieniu stanowią albo przejaw wielkiej  ignorancji prawnej , albo też niezwykłego lekceważenia stanowionego  prawa ,samowoli  urzędniczej oraz cynizmu.

Ustawodawca z 1951 r. wydając dekret ,zadbał bowiem o nadane  prawa  własności .

Dekret nadał prawo własności nieruchomości z mocy prawa, z dniem jego ogłoszenia ,a więc 7 września 1951 r. Taką interpretację ustanowionego prawa do uwłaszczenia podzielił również Wojewódzki Sąd Administracyjny w  Gdańsku  w  uzasadnieniu  swojego orzeczenia  z15 grudnia 2004 r. (sygn. akt. II S.A./ Gd..173/04 ) gdzie odwołanie się w art. 1 ust.1 ustawy z 26 lipca 2001 r. do dekretu z 1951 r. służy jako ,,wskazanie tylko i wyłącznie do zasięgu terytorialnego , na jakim ustawa  ma zastosowanie .

Wiele osób uprawnionych do uwłaszczenia z Ziem  Odzyskanych  po uzyskaniu decyzji odmownych złożyło odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, a  jeśli

ono  utrzymało decyzję odmowną ,  skierowały skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Niektóre sądy wydały już  stosowne orzeczenia przyznające uprawnienia do uwłaszczenia . .Przykładem  może być orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z Olsztyna ( wyrok z 22 stycznia 2004 r. uchylający odmowną decyzję

Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie oraz poprzedzającą ją decyzje prezydenta Olsztyna w  przedmiocie  odmowy  nieodpłatnego przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości gruntowej z 25 grudnia 2001 r.

 

 

Uchylenie  lub  odmowa  decyzji  o  uwłaszczenie .

 

Organy  wielu  samorządów na Ziemiach  Odzyskanych nie podejmowały żadnych decyzji w sprawie składanych wniosków  uwłaszczeniowych  Podobnie zachowują się organa sądownicze .Pretekstem do takich zachowań odraczających było złożenie do Trybunału Konstytucyjnego na początku 2002 r. wniosku trzech organów samorządowych z Ziem Odzyskanych ( Zarządu Miasta Człuchowa , Zarządu Miasta Lęborka , Rady Miejskiej Gryfina) o stwierdzenie niezgodności art.. 1 ust. 1 ust. z 26 lipca 2001 r. z przepisami Konstytucji RP .Trybunał   Konstytucyjny  nie stwierdził jednak  niekonstytucyjności przepisów tej ustawy. W swoim postępowaniu z 21 października  2003 r. oddalił skargę .

Tak więc zarówno organa gmin Człuchowa , Lęborka  i Gryfina  jak i inne gminy , które odroczyły decyzje uwłaszczeniowe od 21  października uzyskały rozeznanie , że ustawa z 26 lipca 2001 r. nie jest niezgodna z przepisami  Konstytucji .i złożone wnioski winny zostać zrealizowane zgodnie z przepisami art. 17 ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju   rolnego.

Co w takiej sytuacji prawnej może zrobić mieszkaniec tzw. Ziem   Odzyskanych, który otrzymał decyzję odmowną na wniosek o uwłaszczenie złożony do  właściwego   miejscowo  organu  władzy  publicznej.?

W oparciu o przedstawioną argumentację przytoczoną w naszym opracowaniu należy złożyć wniosek  do  tego  samego  organu  ,który wydał decyzję odmowną , o jej wzruszenie , w oparciu o art. 154 kodeksu postępowania administracyjnego . Przepis art. 154 o wzruszenie decyzji   nie  tworzącej  praw nabytych ma  następujące brzmienie:.

   1. Decyzja   ostateczna   ,na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa, może być w każdym czasie uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał lub przez organ wyższego stopnia , jeżeli przemawia za tym interes  społeczny  lub  słuszny interes  strony.

   2 W   przypadkach  wymienionych  w  . 1  właściwy   organ  wydaje decyzję w sprawie uchylenia lub zmiany dotychczasowej decyzji.

    3.  W sprawach należących do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego do zmiany lub uchylenia decyzji , której mowa w 1 oraz w art. 155, właściwe są organy tych jednostek.       

 

Wzruszenie decyzji o której mówi art. 154  kodeksu postępowania administracyjnego , może nastąpić na wniosek osoby zainteresowanej lub z inicjatywy samego organu.,  który   wydął decyzję odmowną o uwłaszczeniu .Z taką inicjatywą może wystąpić sam burmistrz, starosta, wójt, prezydent miasta powołując się na nowe okoliczności , które zostały  przedstawione w orzecznictwie uwłaszczeniowym ,fakty związane z postanowieniem Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2003r. oraz wyjaśnienia omówione w naszym opracowaniu.

 

 Powszechne uwłaszczenie

Zakres terytorialny uwłaszczenia dla użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych nabytych przed 27 maja 1990 r. został rozszerzony na cały obszar Rzeczypospolitej na mocy ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o   kształtowaniu  ustroju   rolnego ( Dz U z  2003 r. nr.64 , poz .592).

Na podstawie przepisów art. 15 tej ustawy (nowelizującej faktycznie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości )  z  dniem wejścia w życie ustawy (tj. z dniem 16 lipca 2003 r.) wszyscy użytkownicy wieczyści nieruchomości nabytych przed 27 maja 1990 r. na obszarze całej Polski nabyli prawo własności tych nieruchomości z mocy samego prawa.

Zgodnie z dyspozycjami art. 1 ust 7 znowelizowanej ustawy z dnia 26 lipca 2001 r. zostało wydane stosowne rozporządzenie ministra Skarbu Państwa w sprawie szczegółowego trybu

wydania decyzji o nabyciu przez użytkowników wieczystych lub współużytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub stanowiących nieruchomości rolne( Dz.U z 2003 r. nr.205, poz.1991)

Weszło ono w życie z dniem 18 grudnia 2003 r. Właściwy organ był obowiązany sporządzić wykaz nieruchomości będących przedmiotem uwłaszczenia.  Według 5  rozporządzenia wykaz ten należało sporządzić do dnia 18 marca 2004 r. i wyłożyć do publicznego wglądu na okres 30 dni .w urzędzie organu realizującego ustawę uwłaszczeniową .Osoby uprawnione do uwłaszczenia powinny zostać zawiadomione o wszczęciu postępowania  uwłaszczeniowego     (3) . Po upływie 30 dni od ukazania się  wykazu  (tj. po 19 kwietnia 2004 r. osoby uprawnione mogły składać zastrzeżenia do właściwego organu w sprawie danych zawartych w  wykazie. Tak więc decyzje uwłaszczeniowe powinny być wydane  ostatecznie  na przełomie   kwietnia i maja.2004 r.  Organ wydający decyzje zobowiązany był do przedstawienia odpowiedniego dokumentu  wydziałowi  ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego jako podstawy wpisu do księgi wieczystej  prawa własności nieruchomości gruntowej dla osoby uprawnionej.

 

 W czasie prac w Senacie nie było  żadnych   wątpliwości, że art. 15  ustawy proponuje nieodpłatne nabywanie  nieruchomości  gruntowych.

 

Ustawa z 29 lipca 2005 r.

stawa z 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości reguluje nabywanie prawa własności przez użytkowników wieczystych  nieruchomości gruntowych .Zakres podmiotowy ustawy dotyczy osób fizycznych oraz spółdzielni mieszkaniowych, które użytkują wieczyście nieruchomości gruntowe.

 

Kto jest uprawniony do przekształcenia własnościowego?

Na mocy ustawy do przekształcenia własnościowego prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych w prawo własności uprawnione są tylko osoby fizyczne (osoby prawne będące właścicielami lokali , których udział w nieruchomości wspólnej obejmuje prawo użytkowania wieczystego) oraz  spółdzielnie  mieszkaniowe, które użytkują wieczyście  nieruchomości   gruntowe  (art.1 ust.1-2)

Ustawa nie stawia żadnych warunków czy ograniczeń w uprawnieniach przekształceniowych.

Obojętne jest m.in. ,kiedy zostało nabyte prawo użytkowania wieczystego przez osobę uprawnioną ( przed wejściem w życie ustawy w dniu jej wejścia w życie oraz po jej wejściu w życie art. 1 ust.4). Do  nabycia  prawa  własności uprawnione są również osoby fizyczne i prawne będące następcami prawnymi osób, które  nabyły prawo użytkowania wieczystego nieruchomości (art. 1 ust 3 )

 

Jakie nieruchomości gruntowe mogą  być  przedmiotem  przekształcenia ?

Przedmiotem przekształcenia mogą  być  nieruchomości  gruntowe , niezależnie od swojego areału będące własnością   Skarbu Państwa w tym również nieruchomości , w stosunku do których prawo własności skarbu Państwa wykonuje starosta lub które są własnością jednostek samorządu terytorialnego ,są one zabudowane na cele mieszkaniowe , zabudowane są garażami albo przeznaczone są pod tego rodzaju zabudowę bądź też stanowią nieruchomości rolne ( art. 1 ust.1, art. 3 ust.1 )

 

W jakim trybie ustawa przewiduje przekształcenie własnościowe?

Ustawa przewiduje, że osoba uprawniona składa stosowny wniosek do starosty – w przypadku nieruchomości  stanowiących  własność  Skarbu  Państwa , albo do wójta , burmistrza lub prezydenta miasta ,zarządu powiatu , zarządu województwa – w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego ,który wydał stosowną decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (art..1 ust.1 )

W przypadku budynków wielorodzinnych wszyscy użytkownicy  wieczyści  powinni  wystąpić  z  żądaniem   przekształcenia . W razie braku zgody w tym względzie stosuje się odpowiednio  przepisy  art. 199   kodeksu  cywilnego ,który przewiduje ,że sąd rejonowy może zwolnić z tego warunku ,jeśli większość współużytkowników złoży stosowne wnioski. Wnioski w sprawie przekształcenia należy składać do 31 grudnia 2012 r.

 

Jakie    koszty  przekształcenia  przewidziane  w  ustawie ? 

Osoba na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności   nieruchomości  , jest zobowiązana do uiszczenia na  konto dotychczasowego właściciela  opłaty z tytułu tego przekształcenia ( art. 4 ust.1 ) Do ustalenia tej opłaty stosuje się odpowiednio przepisy art. 67 ust. 1, art.68 ,ust. 1,art. 69 oraz art. 70 ust. 2-4 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( art..4 ust 2 ).

Przepisy art. 68 ust 1 przewidują możliwość udzielenia bonifikaty dla nieruchomości gruntowych  wykorzystywanych  na cele  budownictwa  mieszkaniowego .Bonifikata może również zostać udzielona ,  jeśli przekształcenie dotyczy nieruchomości rolnej ( art.4 ust 3).

 

Kto może zostać uwłaszczony  na  mocy  ustawy ?

Ustawa przewiduje nieodpłatne przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na rzecz użytkowników wieczystych lub ich następców  prawnych  (mówi o tym art. 5 ):

1 ) którym  oddano  nieruchomość  w użytkowanie wieczyste w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz  Skarbu Państwa przed dniem 5 grudnia 1990 r.

2) które uzyskały użytkowanie wieczyste na podstawie art. 7  dekretu  z  26  października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze  miasta Warszawy.

 

Skarga konstytucyjna

W sytuacji łamania prawa nie tylko przez niektóre terenowe organy władzy publicznej obywatel ma jedną  już  tylko  drogę obrony : złożyć skargę do Trybunału Konstytucyjnego.

Termin skarga konstytucyjna znany jest od czasu Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. .Artykuł

188 w punkcie 5  Konstytucji  wskazuje , że Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawach skargi konstytucyjnej ,czyniąc jednak odniesienie do przepisu art.. 79 ust. 1 ,który precyzuje, w jakiej sprawie można wnieść skargę do Trybunału .Tak więc zgodnie z tą regulacją skargę do Trybunału może wnieść każdy, jeżeli konstytucyjne wolności lub prawa zostały naruszone ,a ściślej rzecz biorąc ,można wnieść skargę w sprawie zgodności  z  Konstytucją  przepisu ustawy lub innego aktu normatywnego ,na  podstawie którego sąd lub organ administracji        publicznej  orzekł ostatecznie o jego wolności .lub prawach albo o jego obowiązkach określonych w Konstytucji.

Wiele gmin w sposób niezgodny z prawem celowo opóźniało wydanie  decyzji  uwłaszcze- niowych  na mocy znowelizowanej ustawy uwłaszczeniowej ,która weszła w życie 16 lipca 2003 r. czekając na projekt  rządowy , i dlatego wielu uprawnionych obywateli utraci uprawnienia do uwłaszczenia ,jeśli przepisy art.8 i 9 pkt.2 nie zostaną uchylone przez Trybunał Konstytucyjny.

Żeby Trybunał mógł rozpatrzyć kwestię zgodności przepisów art. 8 i art.9 pkt.2, można wykorzystać  dwie drogi:      

1) złożyć wniosek poselski lub senatorski do Trybunału   Konstytucyjnego o  rozpatrzenie tej kwestii;

2) złożyć skargę konstytucyjną

Praktycznie rzecz biorąc , wniosek poselski lub  senatorski  mógł być złożony dopiero przez nowych  parlamentarzystów ,czyli po wyborach z 25 września 2005 r .a więc niestety już po wejściu w życie ustawy z 29 lipca 2005 r.

Druga z tych możliwości jest zupełnie  realna, jeśli zainteresowane osoby pokrzywdzone przez  samorządy terytorialne złożą stosowne skargi  konstytucyjne ..

Wzory  takich  skarg  można  otrzymać  …………………………………..

 

Co zrobić żeby  uzyskać   własność  ziemi ?

Wstępny  krok  ,który należy wykonać w kierunku uzyskania prawa własności nieruchomości gruntowej ,to poszukanie dokumentu poświadczającego uzyskanie prawa użytkowania wieczystego tej nieruchomości i sprawdzenie, kiedy prawo to zostało uzyskane. W szczególności należy ustalić ,czy pierwotny akt uzyskania tego prawa  został  wydany  przed  27 maja 1990 r., czy po 26 maja 1990 r.

 

Kroki  zmierzające do uwłaszczenia  w  przypadku , gdy nieruchomość położona jest na Ziemiach Odzyskanych

Jeśli nieruchomość gruntowa jest wykorzystywana na cele mieszkaniowe lub rolne i położone na terenach tzw   Ziem  Odzyskanych , to zgodnie z ustawą z 26 lipca 2001 r. osoba uprawniona ( lub jej następca prawny ) winna złożyć wniosek do burmistrza ,wójta lub prezydenta miasta (w przypadku gdy nieruchomość jest własnością gminy )lub do starosty   (w przypadku gdy nieruchomość jest własnością Skarbu Państwa).

Kompetentny organ władzy  publicznej  który przyjął wniosek o uwłaszczenie, winien w  trybie administracyjnym wydać decyzję o  uwłaszczeniu .

W przypadku decyzji odmownej uprawniony mógł zgodnie z trybem postępowania administracyjnego złożyć odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, a w przypadku  otrzymania   decyzji  odmownej  przysługiwało  mu prawo wniesienia skargi do NSA .( obecnie   do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego)

W przypadku ostatecznej decyzji odmownej uprawniona osoba w oparciu o art. 154 kodeksu postępowania administracyjnego może złożyć wniosek o wzruszenie negatywnej decyzji.

Równolegle należy jednak wysłać pocztą skargę do Trybunału Konstytucyjnego na niezgodność z Konstytucją przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. , której art. 9 pkt. 2 uchyla moc ustawy z 26 lipca 2001 r. będącej podstawą uwłaszczenia .Po decyzji odmownej każdego z organów decyzyjnych uprawniona osoba ma obowiązek wybrać jedną z dwóch dróg:

1) złożyć odwołanie do organu II  instancji  a później skargę do sądu administracyjnego;

2) po uprawomocnieniu się decyzji negatywnej złożyć wniosek o wzruszenie decyzji odmownej  do  organu  I instancji . Równolegle z wnioskiem o wzruszenie należy jednak złożyć skargę do Trybunału Konstytucyjnego.

 

Wzory wniosków można otrzymać :

 Elbląg ul. Odzieżowa 12  

            

Kroki zmierzające do uwłaszczenia dla nieruchomości gruntowych na obszarze całej Polski

Z dniem 16 lipca 2003 r. osoby ,które nabyły prawo użytkowania nieruchomości gruntowych przed 27 maja 1990 r. zostały uwłaszczone z mocy samego prawa  .Jakie kroki należy podjąć, jeśli organ władzy publicznej nie podjął decyzji o uwłaszczeniu danej nieruchomości gruntowej ,znajdującej się w wykazie publicznym nieruchomości ,do których osobie fizycznej przysługuje  uwłaszczenie  z  mocy  prawa ?

Należy złożyć formalny wniosek o  uwłaszczenie  do  organu  który nie podjął tzw. decyzji deklaratywnej o  uwłaszczeniu. .Równolegle z tym wnioskiem proponuję złożyć skargę do Trybunału Konstytucyjnego w związku z ogłoszonymi w Dzienniku Ustaw przepisami

Ustawy z 29 lipca 2005 r. której art. 9 pkt. 2 uchyla ustawę z 26 lipca 2001r. będącą podstawą  uwłaszczenia .W przypadku decyzji odmownej radzę złożyć odwołanie do Samorządowego  Kolegium Odwoławczego .

 

Kroki   zmierzające  do  przekształcenia  prawa  użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych w prawo własności  na  mocy ustawy  z 29 lipca 2005 r.

Jeśli prawo użytkowania wieczystego nieruchomości zostało nabyte po 26 maja 1990 r. to osoba fizyczna mająca to prawo może domagać się przekształcenia go w prawo własności na zasadzie odpłatnego nabycia własności z  możliwością  uzyskania  bonifikaty,  jeśli nieruchomość  gruntowa  jest wykorzystywana  na cele mieszkaniowe lub rolne.

Tryb określony w ustawie z 29 lipca 2005 r. pozwala wyodrębnić następujące kroki:

a) złożenie wniosku przez osobę zainteresowaną przekształceniem do właściwego organu administracji   publicznej   który pełni rolę właściciela nieruchomości (wniosek winien zawierać  żądanie  przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz prośbę o udzielenie stosownej bonifikaty) :

b) ustalenie przez organ administracji publicznej ceny nabycia nieruchomości na podstawie wyceny wartości rynkowej tej nieruchomości oraz określenia stosownej bonifikaty.

c) podjęcie przez organ administracji publicznej decyzji o   przekształceniu  prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości : z dniem kiedy decyzja stanie się ostateczna ,będzie stanowiła  podstawę wpisu do księgi wieczystej.

Jeśli wniosek dotyczy współużytkowników jednej nieruchomości gruntowej, istnieje prawny wymóg złożenia  przez nich wszystkich  wniosków  o  przekształcenie .Jeżeli jest to niemożliwe ,to większość współużytkowników może się zwrócić do  sądu  rejonowego z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku  składania wniosków przez wszystkich  współużytkowników ..

Sąd może wówczas wydać stosowne orzeczenie wyrażające taką zgodę na mocy art. 199. kodeksu  cywilnego.

Wzory  odpowiednich  wniosków    do  nabycia .

 

Dokumenty  jakie  będą  potrzebne  (załączniki)

 1 )Kopia dokumentu potwierdzającego nadanie użytkowania wieczystego dla nieruchomości przed 27 maja 1990 r.

2) Odpis z księgi wieczystej stanu własności  działki  ,która ma być przedmiotem uwłaszczenia

3 ) Dokument odmownej decyzji uwłaszczeniowej lub odroczenie decyzji

4 ) Kopia skargi konstytucyjnej

                   

                                                     Opracował;     Witold   Łada

                                       Na podstawie materiałów senatora Prof. dr .hab.  A. Bieli