KRAJOWA RADA SPÓŁDZIELCZA
NACZELNY ORGAN SAMORZĄDU SPÓŁDZIELCZEGO
ul. Jasna 1 Skrytka pocztowa 15; 00-013 Warszawa
http://krs.com.pl e-mail:krs@krs.com.pl
ul. Niemirowska 1 m 4; 02-921 Warszawa
Nasz znak: PS/1172009/B O. Warszawa 12 marca 2009 r.
W nawiązaniu do dotychczasowej korespondencji w sprawie zwołania przez Krajową Radę Spółdzielczą Walnego Zgromadzenia w Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedle Wilanów" w Warszawie w trybie art 39 § 5 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jednolity Dz, U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) oraz art 83 ust 5 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r., Nr 125, poz. 873), a także w świetle odpowiedzi udzielonej przez Radę Nadzorczą i Zarząd Spółdzielni pismem znak: Ldz. 1104/09 z dnia 2 marca 2009 roku - przedkładam następujący pogląd w sprawie:
Ustawa z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw weszła w życie w dniu 31 lipca 2007 roku. W art. 9 ust. 1 wyżej wymienionego aktu prawnego ustalono, iż spółdzielnie istniejące w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy dokonują zmian swoich statutów nie później niż do dnia 30 listopada 2007 r. Zgłoszenia do Krajowego Rejestru Sądowego tych zmian spółdzielnie dokonują w ciągu 30 dni od dnia podjęcia uchwały, nie później niż do dnia 30 grudnia 2007 r., stosownie do wymagań niniejszej ustawy i w trybie przewidzianym w Prawie spółdzielczym.
Nie zasługuje więc na uwzględnienie oparcie się Spółdzielni na informacji dotyczącej skierowania do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o zbadanie zgodności z Konstytucją przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 2007 roku o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Należy podkreślić, iż do momentu rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego o ewentualnej niezgodności z Konstytucją RP zaskarżonych przepisów, zachowują one pełną moc obowiązującą i winny być stosowane przez podmioty, których zakresu działania dotyczą. Nie wprowadzenie do Statutu Spółdzielni wymaganych zmian nie może być tłumaczone ewentualną i czysto hipotetyczną koniecznością przywrócenia treści Statutu do brzmienia sprzed nowelizacji, w przypadku wydania przez Trybunał Konstytucyjny wyroku uznającego przepisy tej ustawy za niezgodne z Konstytucją.
Na marginesie warto również wskazać, iż wśród przepisów, których zbadania zgodności z Konstytucją dotyczył wniosek, nie było przepisu art. 9 ustawy. Do Trybunału Konstytucyjnego zostały bowiem zaskarżone nie wszystkie przepisy ustawy nowelizacyjnej, a tylko niektóre z nich. Nie znajduje również oparcia w przepisach prawa stanowisko prezentowane przez władze niektórych spółdzielni, iż termin wskazany w treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 roku o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ma charakter wyłącznie instrukcyjny z uwagi na fakt, że nie zawiera on sankcji., a brak sankcji oznacza w konsekwencji uprawnienie dotychczasowych organów (w tym wypadku Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni) do podejmowania uchwał do momentu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym zmiany statutu. Nowelizacja ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wprowadziła szereg przepisów, w tym art. 83 ust. 1 stanowiący, że "Walne zgromadzenie spółdzielni mieszkaniowej nie może być zastąpione przez zebranie przedstawicieli, jednakże, jeżeli statut tak stanowi, w przypadku gdy liczba członków spółdzielni mieszkaniowej przekroczy 500, walne zgromadzenie może być podzielone na części".
Powyższy przepis podnoszą członkowie spółdzielni mieszkaniowych zaskarżając do sądu uchwały zebrania przedstawicieli obradujące po dniu 30 listopada 2007 roku jako podjęte przez organ nieuprawniony, czego przykładem jest wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku I Wydziału Cywilnego z dnia 10 października 2008 roku (Sygn. akt IC 773/08), który uchylił uchwały podjęte przez zebranie przedstawicieli obradujące 15 maja 2008 roku stwierdzając, że jedynym podmiotem uprawnionym do podejmowania uchwał jest - na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów –
walne zgromadzenie spółdzielni mieszkaniowej, który to organ nie może być zastąpiony przez zebranie przedstawicieli. Tym samym od 1 stycznia 2008 r. występował w spółdzielni organ nieprzewidziany w przepisach prawa w postaci zebrania przedstawicieli członków. Organ ten nie był władny podejmować żadnych uchwał, zaś podjęte przez niego wszelkie uchwały są na podstawie art. 58 kodeksu cywilnego jako sprzeczne z prawem bezwzględnie nieważne.
Sąd dokonując jednocześnie wykładni językowej i celowościowej przepisu art. 9 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 roku o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw uznał; że postanowienia statutów regulujące funkcjonowanie zebrań przedstawicieli pozostają w mocy do czasu zarejestrowania zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym, ale pod warunkiem, że spółdzielnia złożyła w ustawowo określonym terminie (do dnia 30 listopada 2007 roku) wniosek o wpisanie tych zmian do Krajowego Rejestru Sądowego.
Biorąc powyższe pod uwagę zwracam się do Rady Nadzorczej i Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedle Wilanów" o zwołanie Walnego Zgromadzenia w trybie wskazanym ustawą z dnia 14 czerwca 2007 roku o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw w celu jak najszybszego uchwalenia zmiany Statutu. W tym stanie rzeczy oczekuję, stosownie do postanowień art. 40 § 1 zawiadomienia o czasie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia.
Prezes Krajowej Rady Spółdzielczej
Alfred Domagalski
Do wiadomości:
Członkowie Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedłe Wilanów"
na ręce
P. Wandy Stelmaszczyk, ul. Królowej Marysieńki , 02-954 Warszawa