Elbląg 27. 09.2006 r

Witold Łada      

Radny Sejmiku Wojewódzkiego                                                          

Członek Komisji Samorządu i Bezpieczeństwa

 

                                     

 

 

                                                              Pan

                                                              Henryk Słonina

                                                     Prezydent Miasta Elbląga

                  

Propozycje zmian oznakowania ulic i skrzyżowań na terenie Elbląga

 

Naszym zdaniem należy zmienić.

 

1. Skrzyżowanie ulic Grunwaldzkiej z ul Lotniczą.

a) Na sygnalizatorze ul Grunwaldzkiej zainstalować strzałkę ( przy czerwonym świetle) w prawo jako jazdę warunkową w kierunku ul. Lotniczej. Przynajmniej w godzinach wieczorowych i nocnych.

b) Po skręceniu w prawo z ulicy Lotniczej w ul Grunwaldzką kierowca musi obowiązkowo wjechać na prawy pas ruchu pomimo, że na następnym skrzyżowaniu zamierza skręcić w lewo w ul Mickiewicza.

Proponujemy zlikwidować linię ciągłą na środku jezdni, aby można było wjechać po skręceniu w prawo na lewy pas, dla skręcających w lewo w ul. Mickiewicza nie tamując ruchu pojazdom jadącym na wprost.. Jeżeli jednak nie jest  to możliwe to proponujemy namalowanie obok linii ciągłej ( z prawej strony) linię przerywaną .

 

2. Skrzyżowanie ulic 12-go Lutego z ulicą Grota  Roweckiego.

a) Skręcając z ulicy Grota Roweckiego w ulicę 12-go Lutego w lewo można jechać tylko lewym pasem, gdyż w lewo prowadzi tylko jeden pas ruchu. Natomiast za skrzyżowaniem są dwa pasy ruchu.

Proponujemy albo zmienić oznakowanie, albo zmniejszyć wysepki ( skrócić) na skrzyżowaniu aby  pojazdy mogły szybciej opuścić skrzyżowanie skręcając w ul. 12-go Lutego w lewo.

Albo propozycja do rozważenia,  aby można było skręcać w lewo również z pasa środkowego , podobnie jak z ulicy Hetmańskiej w ulicę Tysiąclecia.

b) Skręcając z ulicy Grota Roweckiego w prawo w ulicę 12-go Lutego proponujemy zainstalowanie sygnalizatora w postaci zielonej strzałki jako jazdę warunkową przy czerwonym świetle.

 

3. Przejście dla pieszych ul. 12-go Lutego na skrzyżowaniu obok ,,Świata Dziecka”.

a) Na środku jezdni umieścić wysepkę podobnie jak na ul . Hetmańskiej oraz 12-go Lutego. Jest to bardzo niebezpieczne przejście.

Natomiast na przejściu dla pieszych w pobliżu kwiaciarni ,,Rozalia” zainstalować sygnalizację świetlną.

 

4. Skrzyżowanie ulic Kosynierów Gdyńskich z ulicą Zieloną .

a) Ustawić na ul Zielonej przed dojazdem do ul. Kosynierów Gdyńskich znak Drogowy A-7    ,, Ustąp pierwszeństwa”.

 

5. Skrzyżowanie ulic Robotniczej z ulicą  Browarną .

a) Jadąc ulicą Robotniczą w kierunku miasta i chcąc skręcić w lewo ( zgodnie z przepisami ) w ulicę Teatralną musimy najpierw wjechać na pas środkowy a dopiero na pas lewy , ponieważ została tam namalowana wysepka  na lewym pasie po lewej stronie.

b) Podobna sytuacja jest jadąc ulicą Browarną w kierunku miasta i chcąc skręcić w lewo w ulicę Teatralną musimy najpierw wjechać na pas środkowy a później dopiero na pas lewy .

 Proponujemy usunąć pomalowane wysepki.

 

6. Skrzyżowanie ulic Fredry z ulicą Malborską.

a) Jadąc ulicą Fredry i chcąc skręcić w lewo w ulicę Malborską w czasie kiedy przejazd kolejowy jest zamknięty ( pali się sygnał czerwony na ulicy Fredry) ,który zabrania wjazdu za sygnalizator . Nawet jeżeli na ulicy Malborskiej nie ma innych pojazdów, kierowcy samochodów chcących skręcić w lewo muszą oczekiwać, aż przejedzie pociąg i sygnalizator zostanie wyłączony.

Proponujemy: albo zdjąć sygnalizator ustawiony na ulicy Fredry, albo umieścić napis nie dotyczy skręcających w lewo.

Chcę nadmienić, że wniosek ten był już składany. Proszę o rozważenie jeszcze raz naszego wniosku.

7. Skrzyżowanie ulic Królewieckiej , Teatralnej, Nowowiejskiej, 12-go Lutego.

Dla usprawnienia i bezpieczeństwa ruchu na tym skrzyżowaniu proponujemy zmienić sygnalizację świetlną  ulic Teatralnej i Nowowiejskiej i zastąpić ją  podobnie jak na ulicy 12- Lutego i Krółewieckiej., na tym samym skrzyżowaniu.

 

8. Skrzyżowanie ulic Łęczyckiej, Rawskiej,Grottgera.

Na tym skrzyżowaniu dochodzi często do wypadków .

Proponujemy umieszczenie na ulicy Łęczyckiej znak drogowy B-20 ,,Stop” przed wjazdem na ul . Grottgera. Wniosek składam ponownie. Jeżeli nie można postawić tam znaku drogowego B-20,, Stop” to co proponuje Pan Prezydent, aby poprawić bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu.

9.  Skrzyżowanie ulicy Wiejskiej z ulicą Odrodzenia .

Przez to skrzyżowanie przechodzi bardzo dużo dzieci z  Osiedla Zawada do Gimnazjum Nr 9 przy ulicy Nalazków. Dla bezpieczeństwa tych dzieci, składam  wniosek o zainstalowanie sygnalizatora na przejściu  dla pieszych, na skrzyżowaniu ulic Odrodzenia –Wiejskiej.( może być na przycisk). Do wniosku dołączam podpisy mieszkańców  Osiedla Zawada ( 62 podpisów).       

 

Na ulicy Wiejskiej kierowcy parkują swoje pojazdy na ulicy.  Jezdnia jest bardzo wąska . Czy jest planowana budowa  miejsc parkingowych ( wykorzystując obok trawnik).? Składam wniosek o wykorzystanie pasa zieleni na wybudowanie zatoki postojowej.

 

10.  Osiedle,, Zatorze”

Stawiam wniosek,  aby na całym obszarze tej dzielnicy zostały usunięte znaki drogowe B-33 ograniczające prędkość do 40 km/godz. Znaków takich naliczyłem kilkanaście i stoją one co kilkaset metrów.

Proponuję aby znaki te zostały zastąpione tylko dwoma znakami, B-43,  strefa ograniczonej prędkości” np. do 40 km/godz który jeden z nich należy umieścić za przejazdem kolejowym na ul. Lotniczej, drugi natomiast za przejazdem kolejowym na ulicy Malborskiej w kierunku Zatorza.

Natomiast znak odwoławczy B-44 ,, koniec strefy ograniczonej prędkości” ustawić przed przejazdem kolejowym na tych samych tablicach na odwrotnej stronie znaku. Kilkanaście znaków można zastąpić dwoma znakami.

Również w tych samych miejscach proponuję umieszczenie tablic informujących  o wjeździe do dzielnicy ,,Zatorze”.

 

Takie rozwiązania można wykonać również w innych miejscach na terenie Elbląga.

Jeżdżąc po Elblągu można zauważyć bardzo dużo znaków drogowych A-7 ,,Ustąp

pierwszeństwa” np. wyjeżdżając z podwórka, z drogi wewnętrznej, z parkingu, z CPN-u

z pod sklepu, z garażu. Wyjeżdżając z takich miejsc kierowca musi wiedzieć, że włącza się do ruchu i ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu.

 

Dlatego stawiam wniosek o wykonanie przeglądu wszystkich miejsc dotyczących oznakowania w całym mieście i usunięcie nadmiaru dublujących się znaków drogowych.

 

 

                                                                                     &nbs